Over Bloeiklas
De Bloeiklas is opgericht door Maartje van Daalen. Vanuit haar werk als leerkracht Onderwijs-Zorgcombinatie in het basisonderwijs, zag zij steeds meer kinderen worstelen met onhandige gedachten en hoe hen dat belemmert op school. Bloeiklas is ontstaan uit een verlangen en passie om kinderen te ondersteunen in hun ontwikkeling op het gebied van leren, gedrag en mentaal welbevinden.
Bloeiklas
Sinds 2023 verzorgt Bloeiklas arrangementen in regio Delflanden. 4 dagen in de week rijd ik van school naar school om leerlingen begeleiding te geven en te werken aan de doelen die opgesteld staan in het TOPdossier.
Talentgedreven begeleiding geven
De begeleiding begint altijd met het opbouwen van een relatie. Zonder relatie geen prestatie. Bloeiklas werkt talentgedreven. Dat betekent dat er gewerkt wordt vanuit de talenten van het kind. En dat zorgt voor zelfvertrouwen en veerkracht. Er wordt achter het gedrag van het kind gekeken. Deze werkwijze zorgt ervoor dat kinderen een deurtje openzetten zodat ik kan onderzoeken waar het zichtbaar (vaak niet wenselijk of blokkerend) gedrag vandaan komt. Samen gaan we op zoek naar de juiste oplossing. Hiermee maak ik een echt verschil, ik zie het kind in zijn totaliteit. Ik draag bij in de groei van het kind als een uniek en bijzonder mens.
Ervaren leerkracht
Vanuit mijn ervaring als leerkracht onderwijs-zorgcombinatie heb ik ervaren dat kinderen vaak de regie zijn verloren en dit op een niet wenselijke manier proberen terug te pakken. Door veel te reflecteren met de kinderen, betrouwbaar te zijn, met ze in gesprek te gaan (relatie), samen doelen op te stellen (autonomie), duidelijkheid, structuur en voorspelbaarheid te scheppen (veiligheid bieden) en een groot portie positiviteit heb ik de kinderen weer tot ontwikkeling zien komen waardoor ze terug konden in het onderwijssysteem. Ik hanteer een traumasensitieve aanpak.
Zorgen
Een leerling wordt bij mij aangemeld als er zorgen zijn over zijn of haar ontwikkeling. Van nature willen kinderen graag leren en het goed doen. Als kinderen merken dat het leren niet lukt, kan de passie voor leren en hun motivatie verdwijnen. De mindset van het kind speelt hierin een grote rol. Daarom leg ik bij kinderen de focus op het proces: op inspanning, leren en doorzettingsvermogen.
Doelen
In de begeleiding werk ik aan de doelen die opgesteld staan in het TOPdossier. De begeleiding is afwisselend door gebruik van verschillende leermiddelen, veelal in spelvorm. Ieder kind is uniek met zijn eigen doelen. Ik ben graag aanwezig bij de gesprekken om de voortgang te bespreken. Veelal vindt de begeleiding buiten de groep plaats. Soms kan het fijn zijn om de transfer naar de klas te maken en begeleiding in de klas te geven.
Focus
Door mijn specialisaties richt ik mij vooral bij arrangementen op het gebied van sociaal- emotionele ontwikkeling, het ontwikkelen van een groeimindset en het versterken van executieve functies.
In de Bloeiklas kunnen de volgende onderwerpen aan bod komen:
• Groei mindset vs vaste mindset
• Je talenten en kwaliteiten
• Omgaan met uitdagingen
• Omgaan met fouten
• De leerweg met leerkuilen
• Helpende en onhandige gedachten
• Gevolg van je gedachten RET (Rationeel Emotieve Therapie);
• Leerstrategieën
• Spanning en stress
• Doorzettingsvermogen
• Comfort, lef en paniekzone
• Gevoelens en emoties
• Samenwerken
• Kijken achter gedrag
• Cirkel van invloed
• Breinologie
• Hulpbronnen
• De kring om je heen
• IJsberg illusie
• Concentratie & Motivatie
• Executieve functies
Ervaringen
Wat ben ik dankbaar voor alle mooie reviews, gegeven door professionals op basisscholen. Bijzonder om van dichtbij het proces te mogen begeleiden en kinderen met zelfvertrouwen de toekomst weer tegemoet gaan.
"Maartje is betrokken bij een aantal arrangementen op onze basisschool. Met een mooie groene koffer vol prachtige materialen en heel veel geduld, kennis en ervaring wandelt zij sinds dit schooljaar een aantal keer per week bij ons binnen. Ze voorziet de leerkrachten en intern begeleiders van hele fijne, duidelijke logboeken en sluit aan bij voortgangsgesprekken met de leerkracht, intern begeleider, ouders en het samenwerkingsverband als dit wenselijk is. Alles is bespreekbaar en Maartje denkt graag mee. Wij zetten deze fijne samenwerking graag voort. Maartje is inmiddels betrokken bij meer arrangementen op onze school."
Tamara (intern begeleider)
"Wij hebben als school bij Maartje aangeklopt voor de individuele begeleiding van een leerling. Deze leerling had door omstandigheden didactische achterstanden opgelopen waardoor er hiaten in de ontwikkeling waren ontstaan. Vanuit een individueel arrangement werd er gewerkt aan deze didactische doelen en hiaten. Daarnaast was er begeleiding op welbevinden.
Maartje kwam wekelijks bij ons op school om met de leerling te werken in de periode van de zomervakantie tot de voorjaarsvakantie '23-'24. Er werd hard gewerkt met de leerling, maar er was ook ruimte voor een praatje en een spelletje. Vooral het werken aan het zelfbeeld, dmv een spelletje, werd als prettig ervaren door de leerling.
Als kwaliteitsondersteuner heb ik de samenwerking als prettig ervaren. Er was tijd om af en toe van gedachten te wisselen en samen op te trekken in deze casus. Ouders hebben ook teruggegeven de samenwerking als prettig te hebben ervaren.
Voor onze leerling was er naast het arrangement ook andere expertise nodig. Maartje heeft naar dit traject toe goed samengewerkt met school, ouders en leerling.
Bedankt!"
Chantal (intern begeleider)
"Maartje heeft bij ons een leerling met een arrangement begeleid. Alle betrokken partijen waren zeer tevreden over de begeleiding en de samenwerking met Maartje. Ze heeft echt zorg op maat geleverd!"
Suzanne (intern begeleider)
Doel
Het doel met de begeleiding is om kinderen veerkrachtiger te maken en met meer zelfvertrouwen het leerproces weer op te pakken.
Bloeiklas zit aangesloten bij Adiona. De beroepsorganisatie voor professionals binnen o.a. het vakgebied kindercoaching. Tevens staat Bloeiklas geregistreerd in het CRKBO register.